ジェームズ・キャメロン、原爆投下に関するノンフィクションの映画化権獲得

 最新作「アバター」が全世界で大ヒット中のジェームズ・キャメロン監督が、広島と長崎への原爆投下を題材にしたノンフィクションの映画化権を獲得したことが明らかになった。
(中略)
 同書は、被爆者と米軍パイロットへの綿密な取材をもとに、広島と長崎に原爆が投下されたあとの2日間を科学的なアプローチで再構築したノンフィクション。なかでも、1月4日に93歳で亡くなった、広島と長崎の両方で被爆した二重被爆者の山口彊(つとむ)さんの体験が作品の重要な部分を占めているという。
 実は、「アバター」のプロモーションで昨年12月に来日したキャメロン監督は、ペレグリーノ氏とともに長崎の病院に入院中だった山口さんを訪問していた。その際山口さんから、自分の体験と核廃絶のメッセージを世界中の人々に伝えてほしいという願いを託されたそうで、そのことは欧米の映画サイトでも広く報じられた。

最後の点についての報道の一例。
http://www.guardian.co.uk/film/2010/jan/08/james-cameron-last-train-to-hiroshima


まだ映画化権を買っただけであるから実現するかどうかは不透明だが、一抹の不安が。原作の著者チャールズ・ペレグリーノは『キリストの棺』の共著者で、キャメロンはこれに関連する“ドキュメンタリー”のエグゼクティヴ・プロデューサー。
http://www.afpbb.com/article/environment-science-it/science-technology/2187570/1376916
もちろん専門家は『キリストの棺』の主張については懐疑的、というより相手にもされていない感じ。もちろん題材の性格がずいぶん違うので、読みもせずに決めつけるわけにもいかないが……。
版元の宣伝文句は次の通り。

Drawing on the voices of atomic-bomb survivors and the new science of forensic archaeology, Charles Pellegrino describes the events and aftermath of two days in August when nuclear devices detonated over Japan changed life on Earth forever


Last Train from Hiroshima offers readers a stunning “you are there” time capsule, gracefully wrapped in elegant prose. Charles Pellegrino’s scientific authority and close relationship with the A-bomb’s survivors make his account the most gripping and authoritative ever written.


At the narrative’s core are eyewitness accounts of those who experienced the atomic explosions firsthand―the Japanese civilians on the ground and the American flyers in the air. Thirty people are known to have fled Hiroshima for Nagasaki―where they arrived just in time to survive the second bomb. One of them, Tsutomu Yamaguchi, is the only person who experienced the full effects of the cataclysm at ground zero both times. The second time, the blast effects were diverted around the stairwell in which Yamaguchi had been standing, placing him and a few others in a shock coccoon that offered protection, while the entire building disappeared around them.


Pellegrino weaves spellbinding stories together within an illustrated narrative that challenges the “official report,” showing exactly what happened in Hiroshima and Nagasaki―and why.
(http://us.macmillan.com/thelasttrainfromhiroshima)