ところで日本政府の公式見解なんだけど…

good2ndさんが、Sunday Telegraph の記事に反論するかたちで外務省が南京事件についての見解を述べている英文を発見しておられる。曰く、

First, the Government of Japan considers it an undeniable fact that the killings of Chinese non-combatants and plundering by Japanese troops did take place in Nanjing. This position has been already clearly expressed by the Government of Japan.

と。しかしこちらで読める和文のものにしてもそうなんだけど「非戦闘員の殺害」があったことは認める、って声明なんですな。これがよくわからん。日本政府が「受諾」した東京裁判での判決でも捕虜の殺害はとりあげられているのに。時々「南京事件はあくまで民間人殺害のことだ」って言い張る人がいるんだけど、まさかこの日本政府の見解が原因じゃないだろうな…。